onsdag 1. april 2020

Dei sju dørene



Dei sju dørene av Agnes Ravatn

Jeg var spent på hva denne boken ville bringe med seg. Verken baksideteksten eller forsiden tilsier at dette skal være en skikkelig krimroman. Boken er på nynorsk, og jeg hang meg veldig opp i at jeg heller ville at tittelen skulle være «Dei sju dørane».

Denne boken blir vi kjent med Nina Wisløff som er litteraturprofessor. Mannen er helsebyråd og huset de bor i skal snart rives. Sammen har de en datter som er lege og ganske kynisk av seg. Forholdet mellom far og datter er heller ikke det beste. Nina er lei av at faget hennes mangler nytteverdi, og når hun blir invitert til en panelsamtale i litteraturhuset i Bergen, presterer hun å si: «Litteraturvitarar bør jobbe i politiet».

Da leieboeren deres, Mari forsvinner sporløst, har politiet lite å gå etter. Derfor bestemmer Nina seg for å ta saken i egne hender, og bruker det hun kan på sitt fagfelt.

Du lurer kanskje på hvordan dette henger sammen, men Nina selv mener at politiet trenger folk som kan tolke, finne sammenhenger og lese mellom linjene. Ved å lese masse litteratur, blir man en god menneskekjenner, naturligvis også en god egenskap å ha for en etterforsker, mener hun.

Etter hvert som Nina nøster opp i hva som kan ha skjedd med leieboeren, møter hun mennesker og finner informasjon som er både rystende og urovekkende. Boka bygger opp en spenning som gjør at du bare må lese videre. Da boka tok slutt, satt jeg igjen med vantro og tenkte «Er det virkelig mulig?»


Boka er tilgjenglig både som e-bok og lydbok i Bookbites.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar