Vi er på Stovner i
Groruddalen i Norge på 2000-tallet. To gutter svarer på en
kartleggingsundersøkelse om hverdagen til ungdom med minoritetsbakgrunn i
Groruddalen. Det er NOVA som gjennomfører undersøkelsen.
Mo skriver lange e-poster. Han
har foreldre som vil at han skal utdanne seg og bli til noe, og de vil at han
skal integreres. Mo får gode karakterer på skolen, og han oppfører seg bra. Vi
følger han gjennom videregående skole og etter hvert studier. Hendelser i Norge
og verden for øvrig skal imidlertid få betydning for Mo.
Jamal liker ikke å skrive.
Han bruker heller diktafon når han skal fortelle om livet sitt på Stovner. Han
bor sammen med en psykisk syk mor og lillebroren som ikke har begynt på skolen
ennå. Jamal gjør det ikke så bra på skolen. Han har dessuten mye ansvar hjemme
siden moren ofte ligger på sofaen. Hans utgangspunkt for å fullføre
videregående skole blir dermed et annet enn Mos.
Jamal snakker det vi kan
kalle kebabnorsk. Det gjør at det er lett å skille mellom kapitlene med Mo og
kapitlene med Jamal. Vi følger guttene i over fem år og blir dermed godt kjent
med de to som begge bor i Tante Ulrikkes vei. Det er spennende å følge dem i en
alder der de fleste møter mange utfordringer og livet endrer seg mye.
Utfordringene og opplevelsene er ikke færre for dem med minoritetsbakgrunn. Boka
er også tankevekkende der den setter fokus på viktige samfunnsspørsmål som
integrering av minoriteter og oppvekstsvilkårenes betydning. Forfatteren selv
har vokst opp på Stovner, og han vant Tarjei Vesaas´ debutantpris for denne
boka.
Lagt inn av Torill Næss, Lena-Valle vgs.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar