torsdag 26. mars 2020

Vi er fem

Vi er fem av Matias Faldbakken, Oktober, 2019.

Tidlig på 1980-tallet var vi på kino for å se den omtalte filmen "Alien". Jeg, som er mest glad i  kjærlighetsfilmer med lykkelig slutt, var meget skeptisk. Ganske riktig, etter kort tid skjønte jeg at jeg hadde blitt invitert med på noe altfor creepy. Men det var selvsagt altfor flaut å gå midt i filmen, så jeg led meg gjennom.

Da jeg leste denne boka, fikk jeg assosiasjoner til stemningen i "Alien". Men handlingen i boka er så mye mer etter min smak. Forfatteren blander science fiction og eventyrgenren med dagens virkelighet. Her møter vi Tormod, en vanlig familiefar med kone og to barn. Han har riktignok en heller tvilsom fortid, som han nå har lagt bak seg. Han har blitt en hardtarbeidende og kjærlig far og ektemann.

Selv om Tormod var opprørsk i sin ungdom, tok han  skolen alvorlig. En dag holder han som vanlig på i verkstedet sitt. Som et eksperiment, blander han rødleire og kunstgjødsel. Dette elter han sammen, og får en levende leirklump ut av det. Plutselig skjer det unaturlige ting som påvirker både familien og bygdesamfunnet. Tormod mister kontrollen, og leirklumpen lever sitt eget liv.

I siste del av boka er spenningen til og ta og føle på. En annerledes bok som tydeligvis har blitt veldig populær. Den har nemlig vunnet både Kritikerprisen og P2-lytternes romanpris, og ikke minst er den nominert til Nordisk råds litteraturpris.   

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar