torsdag 15. november 2018

Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge

Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge / Liv Marit Weberg (Aschehoug, 2018)


Som i de to forrige bøkene sine bruker Weberg svart humor og ironi for å sette søkelyset på hva som regnes som normal oppførsel og hvordan man skal oppføre seg for å passe inn i samfunnet. Hovedpersonen i boka får høre ulike påstander om seg selv, som "jeg er for kritisk", "jeg er alltid uenig" og "jeg forstår ikke konseptet gjeng", som hun deretter tar for seg i en historie fra livet sitt i perioden hun gikk på videregående. 

I første kapittel får vi inntrykk av at dette er en veldig spesiell jente, som rett og slett ikke virker som et godt menneske, snarere tvert imot. Men gjennom de forskjellige kapitlene så begynner jeg å gruble mer på hva som egentlig kjennetegner et godt menneske. Er det en person som sier det andre vil høre og undertrykker seg selv for å passe inn i en venninnegjeng? Er ungdom i Norge i dag ofte dobbelmoralske og egoistiske? Er det hovedpersonen i boka, som "ikke eier grenser", "er ei hore", "ikke er snill" og "ikke eier skam" som er egoistisk? Eller er det hun som er et godt menneske?  Kanskje sannheten ligger et sted midt imellom?

Dette er en bok som får meg til å gruble på disse tingene og tenke over min rolle i det sosiale spillet som foregår rundt meg hver eneste dag. Boka er lettlest og sitter igjen lenge etter at den er lest. Anbefaler alle tre bøkene til Weberg sterkt, de kan også fint brukes til fordypningsoppgaven i norsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar