fredag 20. oktober 2017

Alltid tilgivelse


Alltid tilgivelse av Anne B. Ragde, Forlaget Oktober, 2016.

Som Anne B. Ragde-fan fikk jeg meg en skikkelig koselig lesestund med den nye boka om den dysfunksjonelle familien Neshov. De tre første bøkene kom for flere år siden, «Berlinerpoplene» i 2004, «Eremittkrepsene» i 2005, «Ligge i grønne enger» i 2007. I denne fjerde boken er det bare gått tre år siden Torunn forlot Neshov. I mellomtiden har Erlend og Krumme har blitt småbarnsfedre og lever sine travle liv i København. Margido har innsett at det er nye tider i gravferdsbransjen, men har samtidig funnet tilbake til sin Gud. Vi følger Torunn som står i sentrum gjennom bokens fortelling, odelsjenta som i sin tid flyktet over hals og hode fra det stusslige livet på den forfalne grisegården. Torunn lever i starten av romanen i skogen i Maridalen på en hundegård, sammen med sin notoriske utro samboer, Christer. Torunn får omsider nok og under reisen til Finmarksløpet, der hun er med som «handler» for samboeren, hopper Torunn av i Trondheim og oppsøker onkelen Margido. Fra her følger vi Torunn når hun på ny inntar slektsgården på Byneset og blåser liv igjen i denne og familiebåndene. Romanen anbefales på det varmeste om du liker Ragde og jeg blir ikke forundret om det kommer flere bøker om familien Neshov – jeg gleder meg!

Skrevet av Leila (praktikant), Vinstra vgs.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar