lørdag 28. oktober 2017

Før jeg faller

Samantha Kingston går sisteåret på en amerikansk high school. Hun er med i den mest populære gjengen på skolen og er ganske overfladisk, nedlatende og til tider direkte ondskapsfull mot medelever som ikke har like høy status. Samantha selv beskriver livet sitt sånn i boka: «Det er deilig at alt er så lett for oss. Det føles godt å vite at jeg kan gjøre omtrent hva jeg vil, uten at det får noen konsekvenser. Når vi er ferdige med videregående, kommer vi til å se tilbake og vite at vi gjorde alt riktig, at vi kysset de søteste guttene og var på de beste festene, gjorde akkurat passe mye bøll, hørte på for høy musikk, røykte for mye og drakk for mye og lo for mye og hørte for lite etter eller ikke i det hele tatt.»

Første kapittel beskriver en ganske vanlig dag i Samanthas liv - 12. februar - fra hun styrter ut av huset på morgenen, går på skolen, drar på vorspiel hos venninnene og på fest med kjæresten – men dagen slutter med at hun dør i en bilulykke.  Nå tror du kanskje at jeg har røpa slutten på boka, men det har jeg ikke – for etterpå våkner Samantha hjemme i senga si igjen, og det er 12. februar på nytt! Samantha opplever til sin store forskrekkelse at tida er spolt tilbake og at gårsdagen starter på nytt – og dette gjentar seg ikke bare en, men sju ganger.


Historien er godt fortalt og fascinerende. Hvem av oss har ikke tenkt tilbake på en bestemt dag og grubla på hva en kunne ha gjort annerledes, og hvor mange ting det kunne forandra? I denne boka får hovedpersonen sjansen. Og i det dagen gjentar seg legger hun merke til stadig nye ting, blir kjent med menneskene rundt seg på en dypere måte, lærer mer om seg selv og hvordan oppførselen hennes påvirker de hun har rundt seg, ikke alltid på en spesielt hyggelig måte. Før jeg faller er en spennende og klok fortelling som med hell kan leses både av ungdom og voksne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar