tirsdag 17. januar 2017

Slagside

Vilde er 19 år og har dratt til Bristol for å jobbe på kafé. Ho har ingen venner der og er sint og ensom. Blir etter hvert kjent med Fiona, som viser seg å være i overkant intens og desperat etter sosial kontakt. Får besøk av kjæresten Markus, som irriterer seg over at Vilde ikke vil åpne seg for ham og fortelle om livet sitt, og ikke takler at han tar bilder av henne sjøl om ho tar masse bilder av ham. I bakgrunnen spøker Vildes ekskjæreste Karoline, som har tatt livet av seg. Vilde får ut den innestengte aggresjonen og frustrasjonen gjennom kampsporten Krav Maga.

Dette er ei bra skrevet bok, som er mørk både i tema og tone. Boka tar opp temaer som kjønnsforskjeller, seksualitet, voldtekt, selvmord, narkotika, angst, makt og avmakt, ensomhet og sinne på en ikke-moraliserende og realistisk måte. Vilde er en ganske utradisjonell hovedperson, som beskriver seg sjøl på denne måten:

«Jeg er en som aldri finner ordene, jeg er en som stivner, jeg er en som kjenner raseriet presse på under overflaten, men jeg gjør aldri noe med det, jeg bare stivner eller går, jeg bare stikker av, jeg er så sint, jeg er så feig – så feig at jeg egentlig fortjener å lide for det.» (s. 221)


Sævareid er flink til å sette ord på hvor vanskelig det kan være å åpne seg for andre. Det var noe befriende, om enn også frustrerende, ved å lese ei såpass mørk ungdomsbok der ikke alt nødvendigvis ordner seg til slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar