torsdag 7. desember 2017

Sameblod

«Sameblod» er en sterk film om noen av de mørkeste sidene ved Nordens nyere historie. Samtidig er det også en vár kjærlighetshistorie og en sår fortelling om å forlate sin familie, og om å vende hjem.

Filmen starter med en begravelse i ei sørsamisk bygd i Sverige. Den aldrende kvinnen Christina vender sammen med sin sønn og sønnedatter tilbake til hjembygda for å delta i sin søsters begravelse. Christina gir uttrykk for ubehag ved å komme tilbake til gamle trakter. Ho nekter å bruke sitt samiske dåpsnavn Elle-Marja, og vil ikke svare sine slektninger når de tiltaler henne på samisk. Ho sier at samene er bråkete og tyvaktige.

Med dette utgangspunktet går hoveddelen av filmen tilbake i tid og viser Elle-Marjas oppvekst i en samisk reindriftsfamilie og på en svensk internatskole på 1930-tallet. Skolen er hard og streng. De blir slått av læreren hvis de snakker samisk i timene, og de blir mobba av svenske ungdommer som sier at samene ikke er fullt utvikla mennesker. Dette er raseforskningas tid, og vi får se en opprørende scene der de samiske jentene må kle seg nakne for en mannlig svensk raseforsker og få målt hodeskaller og tannstilling, som dyr.

Elle-Marja er skoleflink og dras mellom kjærlighet til familien og ønsket om å dra til byen og «slippe å være et sirkusdyr». Ho blir forelska i en svensk gutt ho møter på dans, og bestemmer seg for å prøve lykken med en ny, svensk identitet i Uppsala. Den siste halvdelen av filmen tar for seg hva som skjer med forholdet hennes til den svenske bygutten Niklas og søstera Njenna og forholdet til det samiske. Sluttscenen i filmen vender så igjen tilbake til den eldre Christina i Njennas begravelse.


Sameblod er en følelseslada, engasjerende og lærerik film. Skuespillerne er dyktige, musikken vakker og naturen storslått. De norske undertekstene er dessverre dårlig oversatt, de bruker det svenske ordet «kolt» i stedet for «kofte». Sameblod er verdens første film med sørsamisk talespråk, noe som er imponerende med tanke på at språket bare snakkes av 500 mennesker. Filmen vant prisen Beste europeiske film under filmfestivalen i Venezia i 2016.

4 kommentarer:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: 34631686040

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet at jeg ikke er en enkel person å takle, jeg sms og ringte Dr Obodo hver minutt i en uke, og spurte de samme spørsmålene dag ut, men han hjalp meg så veldig, jeg er fremdeles så takknemlig for alt han gjorde for meg, det var et forholdsproblem, og hun er tilbake i livet mitt, han jobbet hardt og slo opp med meg og han vet hvor takknemlig jeg virkelig er. Jeg vil anbefale han med et øyeblikk. Nedenfor er dokumentinfo (Templeofanswer@hotmail. Co. Storbritannia eller telefon / whatsapp + 234 8155 425481)
      Rosie South Yorks. X

      Slett
  2. Den som leser dette vitnesbyrdet i dag, skulle feire med meg og min familie, fordi det hele startet som en vits for noen mennesker og andre sa at det var umulig. Jeg heter Martin Heltveit og er fra oslo, men jeg flytter til Tromsø med kona. Jeg er lykkelig gift med to barn og en vakker kone. Noe forferdelig skjedde med familien min, jeg mistet jobben min og kona forlot huset mitt fordi jeg ikke kunne ta godt vare på meg selv og familien. henne og mine barn på det bestemte tidspunktet. Jeg klarte i ni år, ingen kone å forsørge meg for å ta godt vare på barna. Jeg prøver å sende en testmelding til min kone, men hun hindrer meg i å snakke med henne. Jeg prøver å snakke med venninnen hennes og hennes familie, men jeg vet fortsatt at noen kan hjelpe meg, og jeg har sendt forespørselen senere til så mange selskaper, men fremdeles ikke ring meg før en trofast dag kommer som jeg aldri vil glemme i livet mitt . Da jeg møtte en gammel venn av meg, som jeg forklarte alle vanskene mine med, og han fortalte meg om en flott mann som hjalp ham med å få en god jobb i Coca cola-selskapet, og han fortalte at det var en sjarm-sjarm, men jeg er en person som aldri tror på stave, men jeg bestemte meg for å prøve det, og jeg kontaktet ham via doctorosagiede75@gmail.com. Han instruerte meg og viste meg hva jeg skulle gjøre i løpet av disse tre dagene jeg startet trolldommen. Jeg fulgte alle instruksjonene og gjorde det han ba meg om å gjøre det bra. Drosagiede sørget for at alt gikk bra og at min kone skulle se meg igjen etter det fantastiske arbeidet Drosagiede. Min kone ringer meg med et ukjent nummer og ba om unnskyldning, og hun fortalte meg at hun virkelig savner meg og barna våre og kona kommer hjem. Og etter to dager et firma som jeg har sendt takkebrevet mitt ringt, nå er jeg den eksemplariske bedriftslederen her i USA. Jeg anbefaler at hvis du har noen problemer som å få tilbake eksen din eller å kurere deg for sykdommer som HIV og kreft, kan du sende en melding til denne e-postadressen: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og du vil få det beste resultatet. Ta ting for gitt, og det vil bli tatt bort fra deg. Jeg ønsker deg det beste.

    SvarSlett
  3. Min mann og jeg har vært sammen i 3 år, vi begynte med problemer (5. JANUAR), og vi brøt begge opp i år, etter vår kamp om juksevanene hans, som de alle sier at det ikke er deres skyld, men jeg var den som fikk vondt for det . Jeg var opprørt over hele saken om at jeg måtte kalle for separasjonen, men jeg følte meg virkelig dårlig. Adskillelsen hadde virkelig innvirkning på datteren min som måtte leve borte fra faren sin at jeg måtte tenke på en måte å ordne opp i og finne løsning på min manns vanskelige oppførsel. Jeg fant ut om en stavebeslag kalt DR ISIKOLO på denne lenken (drisikolosolutionhome.webnode.com) som hjalp meg med problemet med å få ektefellen min tilbake til meg og få ham til å slutte å jukse. Snart kom Richi tilbake til meg og tigget på Sicilia der jeg bodde etter skilsmissen vår, og jeg ba ham at han måtte vise meg at han har forandret seg for at jeg skal tro på ham. Han kom tilbake to ganger etter den dagen til Sicilia og ba meg om å få ham tilbake. Det har gått to måneder siden mannen min kom tilbake til meg, og vi har bodd sammen siden den dagen. Jeg tror denne mannen også kan hjelpe deg med å få tilbake eks-kjæresten din. Hans e-postadresse er isikolosolutionhome@gmail.com Du kan også Whatsapp ham på +2348133261196

    SvarSlett