fredag 17. mars 2017

Det jeg vet om deg av Meg Rosoff


"Det jeg vet om deg" av Meg Rosoff:

Historien handler om Mila, ei ung jente med et talent som nesten kan minne om Sherlock Holmes måte å løse gåter på. Hun kan lese folks tanker, følelser og omgivelser ved hjelp av en ekstrem observasjonsevne, og vite om noen er utro, lyver eller skjuler noe.

Mila og faren skal reise til New York i påskeferien for å besøke en god venn av faren, Matthew, men rett før avreise får de beskjed av konen hans at Matthew er forsvunnet. Han har reist fra kona, deres lille sønn og hunden uten et ord. Mila og faren hennes reiser til New York likevel og prøver etter hvert å finne ut hvor Matthew kan være og hvorfor han dro. Mila bruker evnene sine og finner ut mye om mange ulike personer, men ledetrådene hun får fører henne ikke dit hun hadde forventet.

Dette er en relativt lettlest bok, med få personer og smal handling. Samtidig er det en utrolig engasjerende bok, Mila er en spennende person, og leseren blir raskt nysgjerrig på hvorfor Matthew har forsvunnet og hva som skjuler seg av hemmeligheter i familien hans. Dialogen kan være litt forvirrende til tider, fordi det personene sier ikke står i hermetegn eller med tankestrek, slik at det kan være vanskelig å vite når noe blir sagt og hvem som eventuelt sier det. Men alt i alt en veldig god bok!

Boka  fikk i 2016 ALMA-prisen (Astrid Lindgren Memorial Award).

Hos Ubok kan du lese mer om boka og et intervju med oversetteren av boka, Heidi Sævareid.

2 kommentarer:

  1. Må bare nevne at "Slik har jeg det nå" er en helt annen bok, som på engelsk heter "How I live now".

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for korrigering! Har nok misforstått noe jeg leste om boka hos forlaget.

      Slett