torsdag 17. november 2016

Nærmere kommer vi ikke

Dette er en frittstående fortsettelse av boka "Fuck verden" (2015) av Monika Steinholm.
Handlingen er lagt til Nord-Norge, nærmere bestemt Finnsnes. Her bor onkelen og samboeren til Jens, som Jens reiser til på sommerferie for å komme seg hjemmefra. Bestekompisen har nemlig fått seg kjærest, og Jens føler seg til overs. Men før han tar motorsykkelen og drar, har han noe viktig å snakke med foreldrene sine om.


Hos onkelen får Jens seg arbeid på et tivoli. En natt treffer han Edor, en gutt som ber innstendig om å få skyss.


-"Hvor mye skal du ha for å kjøre meg noen kilometer?". Han ser dønn seriøs ut.
-"Jeg har bare en hjelm."
-"Det gjør ikke noe. jeg kan kjøre uten." På noen sekunder rekker jeg å tenke gjennom å miste lappen, feite bøter, hjerneskade, et par år i fengsel. Jeg kan ikke gjøre det, tenker jeg, men så står han der med de gulbrune øynene sine under det litt for lange håret og ser bedende på meg. Hjelpeløs. (s. 58-59)
Jens tar med seg Edor, og han blir mildt sagt overrasket når gutten sier hvor han vil de skal kjøre.


Dette er en viktig og flott bok som jeg håper flest mulig elever leser. Den handler bl.a. om vennskap og det å være modig. Men først og fremst er det en rørende og flott kjærlighetshistorie om hvor godt, men også om hvor vondt det kan være å elske noen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar