fredag 14. oktober 2016

Kan jeg bli med deg hjem

Kan jeg bli med deg hjem, en novellesamling av Marie Aubert. Forlaget Oktober 2016. Dette er debutboka til Marie Aubert.

Dette er en novellesamling med tekster som rørte ved meg, og som ble hos meg etter at jeg hadde lest tekstene. I de ni novellene møter vi stort sett vanlige unge, voksne mennesker (men noen unntak), som alle sliter med noe. En 16-åring som tar med seg vennene og låser seg inn i et hus som ikke er hennes, En ung kvinne som har et voldsomt forhold til en elsker. En ung mann som drar til andre siden av verden for å adoptere et barn. En ung kvinne som har svindlet. To venninner som har delt leilighet, men den ene flyttet sammen med kjæresten.

Alle historiene til disse menneskene handler om oppbrudd fra noe. En overgang fra et liv og en levemåte til noe annet. Hvis jeg skal bruke noen stikkord som kan være dekkende for boka blir det anger, skam, lengsel, endringer og sårhet. I noen av tekstene var det så direkte skildringer av seksuell lyst og handling at en halvgammel bibliotekar rødmet der hun satt (er omslaget rødmefarget??), men det er de valgene som personene i boka gjør og sårheten deres, som sitter igjen i meg etter lesingen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar