tirsdag 9. februar 2016

Simon og stjernene

Simon og stjernene av Nathan Filer, Juritzen forlag 2016.

“Simon og stjernene” handler om en ung gutt, Matt, som er under behandling for schizofreni. Boka handler også om broren hans, Simon, som døde da Matt og Simon var barn. I boka forteller Matt sin historie, om oppveksten sin, om foreldrene og vennen Jacob, om Simon, og om hva som egentlig hendte den natten Simon døde for ti år siden.

Boka skildrer godt hvordan det er å være psykisk syk, om hverdagen på en institusjon og om hvor vanskelig det er å skulle klare seg selv etterpå. Det er og en god skildring av forholdet mellom to brødre, der begge er spesielle på hver sin måte. En trist fortelling, men også varm og med humor. Den er lettlest, med et lite persongalleri. Kort sagt en god bok!

Forfatteren, Nathan Filer, er utdannet psykiatrisk sykepleier. Dette er debutromanen hans.

Fra omslaget:
“Jeg skal fortelle deg hva som skjedde, for da får jeg presentert broren min samtidig. Han heter Simon. Han tror jeg du vil like. Det gjør i hvert fall jeg. Men om et par sider kommer han til å være død. Han ble aldri den samme igjen etter det.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar