onsdag 17. februar 2016

Meto: Huset

«Huset» er en uvanlig spennende og uhyggelig dystopi, som forfatteren Yves Grevet har mottatt 13 litteraturpriser for i Frankrike. Det er den første boka i en triologi.

Meto er en av 64 gutter som bor i Huset. Ingen av dem husker hvem de var før de kom til Huset, og ingen av dem veit hva som ligger utenfor. Huset styres av fem Cæsarer, som straffer guttene når de gjør noe galt. De bestemmer når de skal sove, hva de skal lære, og hva slags aktiviteter de skal gjøre utenom skolen. De som bryter reglene kan risikere å bli slått eller bli stengt inne i et kjøleskap. Alle beboerne i Huset er menn, og lærerne nekter å svare på spørsmål om hvordan en menneske-hunn ser ut. Når guttene blir gamle nok blir de henta av soldater og sendt ut av Huset, men ingen av dem veit hva som skjer med dem etterpå. Og snart er det Metos tur til å dra.


«Huset» er en av mest spennende bøkene jeg har lest i år, fordi en blir kasta rett inn i handlinga og bare blir forklart hva som skjer litt etter litt, samtidig som Meto sjøl begynner å finne ut mer og mer om hva slags Hus det er han lever i. Boka er uhyggelig fordi Huset som beskrives er så vondt og brutalt, samtidig som det er skrevet veldig realistisk, så jeg tror på det mens jeg leser. En ekte grøsser, som også handler om å bevare sin menneskelighet under et umenneskelig system, og om å gjøre opprør mot urettferdigheten uten å vite hvem en kan stole på. 

Jeg anbefaler boka og gleder meg til fortsettelsen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar